zaterdag 31 december 2016

Terugblik 2016

Het is alweer de laatste dag van het jaar! Een jaar waarin veel gebeurd is en waarin ik veel heb geleerd. Dit jaar stond in het teken van zowel illustraties als in het maken van sieraden en enkele andere fantasy producten.

Qua illustraties is dit niet mijn meest productieve jaar geweest, maar toch ben ik blij met het geen wat ik wel gemaakt heb. Daarnaast heb ik veel geleerd tijdens mijn deelname aan Inktober, zoals ik al in het eerdere blog bericht vertelde. En het leuke is, twee van mijn inktober zijn terug te zien in het museum Strips! in Rotterdam (tot februari).





Ondanks dat ik minder met illustratie bezig ben geweest dit jaar, is het nog steeds een grote passie! Komend jaar wil ik zeker weer meer aan de slag met illustreren, want ik heb genoeg inspiratie en ideeën!

De reden dat ik wat minder aan illustraties heb kunnen werken, is vooral te wijten aan het feit dat ik de stap heb gezet om de sieraden en fantasy producten een eigen plekje te geven. Nog altijd ben ik daar erg blij en trots op, maar het heeft veel tijd gevraagd (maar dat was het waard!). Ronafly gaf mij veel vrijheid. Zowel in het soort producten dat ik gemaakt heb/wilde maken als in het gebruik van materialen en technieken.







Het was vooral veel experimenteren en onderzoeken wat ik wilde. Ik dacht het dit jaar gevonden te hebben, maar helaas bleek dat toch niet helemaal zo zijn te zijn. Ondanks dat ik de sieraden die ik gemaakt heb mooi vond en daar ook veel complimenten voor heb mogen ontvangen, voelde het toch nog niet helemaal goed. Qua sieraden zijn er verschillende 'stijlen' die ik mooi vind om te maken. Maar om Ronafly te laten groeien, moet ik ook kijken naar wat Ronafly uniek maakt. En.. daar lag het 'probleem'. Er is namelijk enige onduidelijkheid (geweest) over wie Ronafly is en wie Ronafly niet is.. En het bleek erg lastig te zijn om dit 'probleem' op te lossen, als er al zo 1, 2, 3 een oplossing voor was.

Een voor de hand liggende oplossing was wellicht geweest om gewoon ander werk te maken. Om mijn sieraden in een andere stijl, met andere materialen en technieken te maken. Maar het werk wat ik maakte voelde goed, en ondanks de 'ongewenste bijwerking', vond ik het lastig om dit los te laten. Want wat zou ik eraan hebben om werk te maken, waar ik zelf niet tevreden mee zou zijn?
Het heeft mij dan ook best wat tijd gekost om hier uit te komen. Ik heb verschillende aanpakken geprobeerd, maar niet alles leek even effectief. Daarom heb ik het even laten rusten, om vervolgens weer goed naar de situatie te kijken en afwegingen te kunnen maken.

Ik kan voor de 'makkelijke' manier kiezen en gewoon doorgaan met waar ik mee bezig ben, werk maken wat ik mooi vind en vooral hopen dat het in de toekomst beter wordt en hopen dat er in de toekomst geen onduidelijkheid meer is over de identiteit van Ronafly. Maar eigenlijk voelt dat helemaal niet goed.. Ik ben inmiddels wel klaar met afwachten en hopen op een goede afloop.. Tot nu toe heeft dat nog weinig resultaat gehad. Het is mij dan ook goed duidelijk geworden dat als ik verandering in de situatie wil, ik daar zelf voor moet zorgen. Wachten en hopen is niet genoeg. En daarom heb ik besloten om het een en ander te veranderen in de ontwerpen van Ronafly.

Ik heb veel gebrainstormd, veel inspiratie gezocht en onderzoek gedaan naar een manier waarop ik werk kan maken dat ik mooi vind, maar wat er ook aan bijdraagt om Ronafly uniek te maken en te laten groeien. En ik denk dat ik wat gevonden heb. Ik heb in ieder geval een nieuw startpunt. De ontwerpen van Ronafly zullen niet totaal anders worden, maar door andere materialen en technieken zullen ze wel meer eigenheid krijgen. En hopelijk vallen ook mijn nieuwe ontwerpen in de smaak!


*Work in progress*


2016 heeft mij vooral veel nieuwe inzichten gegeven.. En ondanks dat het niet altijd een even makkelijk jaar is geweest, heeft het toch ook heel bijzondere dingen gebracht. Naast dat Ronafly 'zelfstandig' is geworden, heb ik ook bijzondere mensen ontmoet, waar ook erg toffe samenwerkingen zijn uitgekomen! Inmiddels zijn er twee photoshoots geweest met mijn sieraden, maar voor het komende jaar staan er al meer gepland!


Shooting: The Moon Witchery
Model: Merima Kenan Karahodžić (instagram: @merimakenankarahodzic)
Photographer: Mizantropijaa (instagram: @mizantropijaa)
Necklace ‘Elegance on the Moon’: Ronafly (instagram: @ronafly_creations)


Shooting: The Moon Witchery
Model: Merima Kenan Karahodžić (instagram: @merimakenankarahodzic)
Photographer: Mizantropijaa (instagram: @mizantropijaa)
Necklace ‘Halloweens Witchery’: Ronafly (instagram: @ronafly_creations)

Model, photo & editing: Model J.Cederstrom (instagram: @j.cederstrom)
Spider jewelry (necklace and earrings): Ronafly (instagram: @ronafly_creations)

Ik wens iedereen een creatief en purrfect nieuw jaar! 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten