zaterdag 12 november 2016

Inktober 2016

Ook dit jaar weer mee gedaan met Inktober. Inmiddels is Inktober (oktober) al weer even achter de rug. Maar door diverse lopende projecten schoot het schrijven van een blog er helaas bij in. Nu gewoon even tijd gemaakt. Want het is zeker een blog bericht waard ^^

Vorig jaar was mijn eerste jaar dat ik mee deed met Inktober. Vorig jaar dacht ik al dat ik veel geleerd had, maar als ik het vergelijk met dit jaar, is het toch wel weer een groot verschil.
Zoals ik toen al liet weten, vond ik het vorig jaar ontzettend leuk om mee te doen, maar toch had ik het idee dat het beter kon (al kan dat natuurlijk al snel met nieuwe technieken/materialen). Vorig jaar had ik toch regelmatig dat ik maar even snel iets tussendoor krabbelde, en binnen 5 minuten iets op papier had gezet. Daarop terug kijkend vond ik dat toch een beetje zonde. Wat zou het opleveren als ik gewoon even goed de tijd zou nemen voor mijn Inktober tekeningen? Iets anders waar ik minder blij over was van vorig jaar, was dat ik heel vaak alleen maar inkt lijnen heb gebruikt en voor de schaduw of het inkleuren al snel veilig terug greep naar bijv. potlood. Niet bij allemaal hoor, maar die tekeningen waren toch een stuk verrassender dan degene waarbij ik wel voor veilige, bekende materialen koos.

Dit jaar dus diverse voornemens en doelen voor Inktober. Echt de tijd nemen voor een Inktober tekening en zoveel mogelijk alleen met inkt tekenen/schilderen. Om het geheel nog iets persoonlijker (en aantrekkelijker) te maken wilde ik graag een thema kiezen dat dicht bij mij lag. En, wellicht vrij voor de hand liggend, koos ik katten als thema. Ik hou van katten en ook van het tekenen ervan. Maar toch zijn er bijv. diverse houdingen die best lastig zijn en die ik dus toch nog snel vermijdt. Mijn katten tekeningen kunnen dus wel wat vorderingen gebruiken ;)

Al met al kijk ik tevreden terug op de Inktober van dit jaar. Op enkele dagen na, omdat ik gewoon echt geen of weinig tijd had, heb ik echt tijd genomen om een tekening te maken. Meestal was ik niet minder dan een uur bezig en soms zat ik er zelfs zo lekker in, dat ik al snel aan de 2 uur zat. Iets waar ik veel op probeerde te letten was het toebrengen van genoeg contrast. Dus niet alles 'saai' in een bijna dezelfde tint grijs, maar ook spelen met witte en zwarte tinten. De ene keer lukte dat uiteraard beter dan de andere keer. Daarnaast heb ik naast het gebruik van ecoline en witte pen, enkel gebruik gemaakt van inkt en fineliners (schets wel met potlood, maar vervolgens alles over nemen in inkt).

Daarbij dan nog wel wat in mijn comfort zone gebleven. Het echte spelen met inkt, heb ik op een paar keer na, niet heel veel gedaan. Maar ik vond het vooral ook wel fijn om het materiaal wat beter te leren kennen. Volgend jaar zal een voornemen zijn om meer uit mijn comfort zone te gaan.
Maar dit jaar durf ik ook wel te zeggen, dat ik over een aantal inktober erg tevreden ben. Het tekenen van katten ging op bepaalde momenten ook bijna als vanzelf. Het hielp erg om iedere dag een zelfde onderwerp te hebben, om dit net als het materiaal, beter te leren kennen. Ook een aantal houdingen van katten getekend, die ik anders toch liever vermijdt. En nee, die ging niet altijd als vanzelf, maar uiteindelijk wel (redelijk) tevreden over het resultaat.

Volgend jaar gewoon weer! En dan nog beter hopelijk ^^

Hierbij de inktobers per week overzicht van dit jaar ^^





Geen opmerkingen:

Een reactie posten