woensdag 13 februari 2013

Batik papier en Marmerpapier

Vandaag beide soort technieken even uitgeprobeerd.

Batik papier heb ik met (verdunde) olieverf geprobeerd, wat best goed lukte gelukkig. Papier kreukelen (wel wat steviger papier gebruikt nu), glad strijken met mijn hand en dan de verf erover heen. Wanneer ik het wat donkerder wilde hebben, heb ik de verf minder verdunt en het even laten drogen (niet helemaal droog, want dan kun je de 'restverf'  niet meer afspoelen). Voor een wat lichter resultaat, de verf wat meer verdunnen en eigenlijk bijna meteen weer af gaan spoelen.




Tussendoor ook bezig met het marmeren van papier. Dit is wat meer werk, wat meer gedoe en wat lastiger. Ik heb behangplaksel gebruikt als mengels, waarop de (verdunde) olieverf zou moeten komen. Het is een beetje zoeken naar hoe dun en hoe dik het mengels moet worden, hoe dik en dun de verf moet zijn. In eerste instantie dus met verdunde olieverf gedaan. Te dik verf, zakte als snel naar beneden, dus nog wat dunner gemaakt. Dit bleef redelijk bovenop het mengsel liggen, maar toch mengde het zich snel met het behangplaksel zelf, waardoor veel kleur weer verdween bij het afspoelen van het behangplaksel. Later dus ook even met verdunde acryl verf gedaan, en dat bleef al beter liggen en hechte meer aan het papier, zodat niet alle kleur weer verdween bij het afspoelen.
Het is wel een beter idee om goed stevig papier te gebruiken, door al dat spoelen, scheurt te dun papier heel snel.
Morgen wil ik ook nog even proberen met wat ecoline doet en misschien nog wat andere materialen.

Rechtsboven is met olieverf, en een van de weinige die niet heel licht zijn geworden, de andere zijn met acrylverf. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten